Haukkaako älypuhelin liian ison osan ajastasi – Joka kolmannella suomalaisella uniongelmia

2019/12/2

Älypuhelinvalmistaja OnePlussan teettämä tutkimus* selvitti eurooppalaisten tapoja käyttää älypuhelintaan. Suomalaisista joka kolmas kertoo puhelimen käytön vaikuttavan unen laatuun ja joka neljäs on kokenut silmien rasittumista ja väsymistä. Unitutkijan mukaan unenlaatuun voi vaikuttaa niin älypuhelin kuin puhelimella katsottu sisältö.

Suomalaiset ovat Euroopan toiseksi ahkerimpia puhelimen selaajia italialaisten jälkeen. Suomalaiset selaavat sovelluksia keskimäärin 78 minuuttia päivässä.

Näytön ääressä vietetty aika aiheuttaa niin fyysisiä kuin sosiaalisia haittoja, vastauksista ilmenee. Jopa 40% vastanneista on tuntenut silmien rasittumista ja väsymystä reilu neljännes (27%). Muita oireita ovat olleet käsikrampit (17%), päänsärky (15%) ja keskittymisvaikeudet (15%).

Puhelimen näyttöön keskittyminen on voinut aiheuttaa myös muita ongelmatilanteita. Reilulle kolmannekselle (37%) puhelimen selaaminen on aiheuttanut valvomista ja haitannut unen laatua. Joka neljäs (26%) ei ole huomannut, kun joku muu on puhunut heille puhelinta käyttäessään.

Nuoret ovat kaikkein ahkerimpia älypuhelinten käyttäjiä. Fyysisten haittojen kokeminen lisääntyy iän myötä, mutta muut ongelmatilanteet vähenevät.

Teknologia voi auttaa säätelemään omaa käyttöä

Suurimmalla osalla (31%) vastaajista puhelimen selailu painottuu ilta-aikaan, kello 19–23 välille. Sovelluksia selataan eniten sängyssä ja tv:n ääressä.

“Laitteiden käyttöä kannattaa rajoittaa ennen nukkumaan menoa. Jos rajoittaminen ei onnistu, laitteisiin asennetulla teknologialla voidaan pyrkiä vähentämään ongelmia. Tutkimuksessamme selvisi, että yllättävän harva käyttää hyväkseen puhelinten hyvinvointia edistäviä ominaisuuksia, kuten luku- tai yötilaa, jotka vähentävät silmien rasitusta. Jo perusasetuksia säätämällä voi saada isoja muutoksia aikaan”, sanoo OnePlussan Suomen ja Baltian maajohtaja Tuomas Lampén.

Laitteiden materiaali- ja ohjelmistovalinnoilla voidaan vaikuttaa käyttäjän hyvinvointiin. OnePlussan uusimpien mallien näytöissä on niin kutsuttu E3-paneeli, joka suodattaa sinistä valoa. Sinisen valon tiedetään vaikuttavan unen laatuun.

“Älypuhelimet ovat arjen käytetyintä teknologiaa, joten materiaalivalinnoilla on merkitystä. Laitevalmistajilla on vastuu valita puhelimiin sellaiset materiaalit ja ominaisuudet, jotka eivät ole haitallisia käyttäjälle. Uuden teknologian mahdollisuuksia on hyödynnettävä myös hyvinvoinnin rakentamiseen”, Lampén kertoo.

Unen laatuun voi vaikuttaa niin älypuhelimen näyttö kuin sisältökin

Turun yliopiston psykologian professori, unitutkija Paula Salo pitää vastaajien ilmoittamia ongelmia loogisina.

– Näytön valo vaikuttaa melatoniinin eritykseen ja sitä kautta myös unen laatuun, Salo kertoo.

Makuuhuoneesta voi tehdä puhelimesta vapaan alueen. Jos puhelinta on pakko pitää samassa tilassa, voi ainakin kokeilla erilaisia puhelinvalmistajien omia ratkaisuja, kuten näytön kirkkauden säätämistä.

– Motivaatio puhelimen käytön rajoittamiseen voi lähteä esimerkiksi siitä, että on itse huolissaan nukkumisestaan. Omaa oloa voi tarkkailla päivällä: pysyykö virkeänä ja terveenä.

Salo jatkaa, että nukkumiseen vaikuttaa kuitenkin myös se, mitä puhelimella tekee. Osalle sosiaalisen median tai uutisvirran sisällöt voivat aiheuttaa unettomuutta, toisille puhelin välittää työasioita vielä nukkumaan mennessä.

– Esimerkiksi nuorilla voi olla tarve tietää koko ajan, mitä kaverit ovat tekemässä. Mielen tasolla se voi aiheuttaa aktiivisuutta esimerkiksi juuri ilta-aikaan, kun puhelinta vielä selataan. Kavereiden kanssa voi kuitenkin sopia, että tietyn kellonajan jälkeen ei enää jaeta uusia päivityksiä, vinkkaa Salo.

*Tutkimus toteutettiin OnePlussan teettämänä 5.–9.9.2019. Vastaajia oli Suomesta, Ruotsista, Tanskasta, Saksasta, Alankomaista, Ranskasta, Italiasta ja Isosta-Britanniasta. Suomalaisia älypuhelinten käyttäjiä oli 1 000.

Lisätietoja:

Heidi Penttinen, viestintäpäällikkö, OnePlus Suomi, +358 45 139 3229, heidi.penttinen@oneplus.com

OnePlus on kansainvälinen mobiiliteknologiayhtiö, joka haastaa teknologian perinteisiä käsitteitä. ”Never Settle” -asenteen ympärille perustettu OnePlus tuottaa erinomaisesti suunniteltuja laitteita, joille on ominaista ensiluokkainen laatu ja tehokas laitteisto. OnePlus kasvaa yhdessä käyttäjä- ja faniyhteisönsä kanssa. Lisätietoja osoitteessa oneplus.com