Danskerne scroller 133 meter på deres smartphones hver dag, hvilket svarer til længden på en fodboldbane

2019/9/20

Vi bruger vores smartphones som aldrig før, og danskerne har i den grad taget smartphonen til sig. Det viser en ny undersøgelse på vegne af teknologivirksomheden OnePlus.

Her fremgår det, at danskerne i gennemsnit scroller 45 minutter om dagen. Det svarer til, at hver danske scroller 133 meter, hvilket er længere end længden på en fodboldbane (120 meter). Ifølge OnePlus spiller skærmopløsningen en afgørende rolle for, hvor lang tid vi sidder med telefonen i hænderne:

“Skærmen er vinduet til brugernes indhold - uanset om det er sociale medier, nyheder eller streamingtjenester. Og med en skærmopløsning på 90 hz - hvor skærmbilledet opdateres hele 90 gange hvert sekund - får brugerne en mere flydende og behagelig skærmoplevelse,” siger Marie Dam Feldborg, marketingdirektør, OnePlus Danmark.

Unge scroller med tommelfingeren - de ældre løfter pegefingeren

Når danskerne sidder og scroller med deres smartphones, er det forskelligt, hvilken finger de bruger. I undersøgelsen svarer 80 pct. af de 18-24-årige, at de bruger tommelfingeren til at scrolle med, og 19 pct. svarer, at bruger pegefingeren. Anderledes ser det ud hos de ældre.

Blandt de 45-55-årige svarer over halvdelen (59 pct.), at de bruger deres pegefinger, når der skal scrolles, mens 27 pct. bruger tommelfingeren. Ser man på den gennemsnitlige adfærd bruger de fleste dog pegefingeren (56 pct.), efterfulgt af tommelfingeren (30 pct.) og langemanden (8 pct.)

Vi sætter film på tv’et og kigger ned i telefonen

I undersøgelsen fremgår det, at 33 pct. af de adspurgte danskere oftest scroller, mens tv’et kører i baggrunden. Hele 40 pct. af de adspurgte kvinder scroller typisk, når de ser TV, hvilket kun er gældende for 26 pct. af mændene.

25 pct. af de adspurgte svarer, at de ofte scroller i sengen, og 18 pct. scroller når de er på toilettet. 14 pct. scroller typisk når de er på farten, mens 11 pct. scroller mest når de er på arbejde eller i skole.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet OnePoll på vegne af teknologivirksomheden OnePlus og data er indsamlet i perioden 5.-9. september 2019. I undersøgelsen er et repræsentativt antal danske smartphoneejere blevet spurgt om deres daglige brug af deres smartphone.

For mere information, kontakt:

Esben Berg Nielsen, PR Manager, Holm Kommunikation, e-mail: ebn@holm.dk, tlf.: 26368122.

Marie Dam Feldborg, Marketingdirektør, OnePlus Danmark, e-mail: marie.feldborg@oneplus.com, tlf.:31777213.

Om OnePlus

OnePlus er en global teknologivirksomhed, der udfordrer måden, vi tænker og bruger teknologi på. Under mantraet “Never Settle” udvikler OnePlus premium-produkter med højtydende hardware og i et moderne Nordisk design. OnePlus stræber efter at skabe og styrke relationer til sine brugere og fans i et stærkt fællesskab. Besøg oneplus.com/dk for mere information.